Monday, March 22, 2010
Cuttlas anatomía de un pistolero
Cuttlas anatomía de un pistolero
Producciones Essencials y Acetato Teatro, Cataluña
22 March
Compensar
Véase la versión el español en la parte inferior de la página.
Nowadays the audience for children’s theater is demanding and sophisticated. Having two children, I’ve attended my fair share of children’s theater and I resent it when it fails to deliver an intelligent, thoughtful performance. Plus children’s audiences have become accustomed to the world of Pixar, Wallace and Gromit, even Disney, and we expect some subtle elements that speak to the adults who have accompanied the children. Don’t get me wrong, children’s humor can be great. For example, I love the work of Argentine writer-performer Luis Pescetti, and the Bogota theater companies La Gata and La Libélula Dorada. I have plenty of tolerance for experimental theater that is visually or musically interesting. The technical elements don’t need to be impressive if the play tells a good story. But the series of vignettes that make up Cuttlas anatomía de un pistolero does not add up to any sort of narrative, and the overall effect is simply a letdown.
The children in the audience were not held captivated; there was a lot of shuffling and commenting in the audience, and they were not interacting with the characters onstage. The parents did not laugh at the jokes, which is not a good sign.
There is beauty in the simple outline figures used for the characters. They immediately suggest animation, or Pablo Picasso’s line drawings. The live music, including a honky-tonk western piano man, and an intimate ukulele moment, was good, but it was not enough to recommend the play.
Director Sergi Pons and his theater company work in the field of object theater (bringing inanimate objects to life), probably the best example of which is the Swiss group Mummenschanz that I have seen in two previous theater festivals. Save your money and your time and go see Mummenschanz if they come again, rather than this group.
Cuttlas anatomía de un pistolero
Producciones Essencials y Acetato Teatro, Cataluña
22 marzo
Compensar
Hoy en día el público para el teatro infantil es exigente y sofisticado. Con dos hijos, he asistido a una buena cantidad de teatro para niños y me molesta que cuando la obra no es de altura, inteligente y bien pensado. El público para el teatro infantil se ha acostumbrado al mundo de Pixar, Wallace y Gromit, e incluso Disney, y esperamos elementos sutiles que hablan a los adultos quienes acompañan a los niños. No me malinterprete, el humor infantil puede ser genial. Por ejemplo, me encanta el trabajo del escritor-artista argentino Luis Pescetti, y las compañías de teatro bogotanas La Gata y La Libélula Dorada. Me encanta el teatro experimental, cuando es interesante al nivel visual, musical, o en sus planteamientos. Acepto que los elementos técnicos no están impresionantes si la obra cuenta una buena historia. Pero la serie de viñetas que componen Cuttlas Anatomía de un pistolero no se suma en una narrativa, y el efecto global es decepcionante.
Los niños asistentes no quedaron encantados, había mucha inquietud y bulla entre ellos, y no estaban interactuando con los personajes en el escenario. Los padres no se ríen de los chistes, algo que no es una buena señal.
Hay belleza en la simplicidad de delimitar los personajes como dibujos escuetos. Sugiere la técnica de animación o los dibujos de Pablo Picasso. La música en vivo, incluyendo un piano honky-tonk estilo viejo oeste, y un momento íntimo de ukelele, era buena, pero no fue suficiente para recomendar la obra.
El director Sergi Pons y su compañía de teatro trabajan en el campo de teatro de objetos (en el cual dan vida a objetos inanimados). Probablemente el mejor ejemplo de este género es el grupo suizo Mummenschanz que he visto en dos festivales de teatro anteriores. Ahorre su dinero y su tiempo y vayan a ver Mummenschanz en lugar de este grupo.
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